Kliar det i fingrarna?

Jag är så redo, inspirerad och laddad för våren, men måste hejda mig och inse att det trots allt bara är mitten av januari… Min planering av balkongodlingen för sommaren har dock redan startat och det finns ju faktiskt en hel del frön som man kan börja att så inomhus nu i januari.

I år tänkte jag göra ett försök att odla fram ätbara växter i form av paprika, spansk peppar (chili), aubergine, kronärtskocka och rosmarin. Dessa kräver en lång utvecklingstid då de växer långsamt – så tålamod är ett måste!



Lite tips för att så frön redan nu är att ge extra ljus och värme tills plantan visar sig, täcka över krukan med plast för att bevara så mycket fukt som möjligt, ”vädra” med jämna mellanrum för att inte plantan och dess rötter ska drabbas av mögel. Egentligen ska man undvika att så i lerkrukor då dessa släpper igenom så mycket vatten och fröna riskerar att torka ut. Fast jag tänker strida mot detta och köra på lerkrukor då jag tycker att dessa är snyggare på fönsterbrädan och mycket charmigare än plastkrukor. En idé är att plantera i större krukor så att jordvolymen blir större och jorden inte torkar ut lika snabbt. Ett annat tips är att vänta med att så tomaterna till mars, dessa riskerar annars att bli väldigt långa och klena!





Kommentarer
Postat av: Lina

Härligt! Jag blev också inspirerad till cityodling!



kram

2012-01-15 @ 13:56:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0